لوگو انتشارات تسهیلگر
کتاب دن کیشوت اثر سروانتس

دن کیشوت، رمانی ماندگار از میگل د سروانتس

دن کیشوت، رمانی اثر نویسندهٔ اسپانیایی میگِل سِروانتِس ساآوِدرا است که در سال‌های ۱۶۰۵ و ۱۶۱۵ منتشر شد. این اثر (دن کیشوت اثر سروانتس) از قدیمی‌ترین رمان‌ها در زبان‌های نوین اروپایی است و بسیاری آن را بهترین کتابِ نوشته‌شده به زبان اسپانیایی و از برجسته‌ترین نمونه‌های رمان پیکارِسک می‌دانند.

خلاصه داستان

دن کیشوت داستان آلونسو کویجانو، مردی روستایی است که پس از خواندن رمان‌های شوالیه‌گری، دچار جنون می‌شود و خود را شوالیه‌ای نامدار تصور می‌کند. او نام خود را به «دون کیشوت» تغییر می‌دهد و اسب خود را «رودینانته» و یار همراه خود را «سانچو پانزا» می‌نامد. دون کیشوت و سانچو پانزا به سفری ماجراجویانه می‌روند و در طول این سفر، دون کیشوت با انواع و اقسام افراد و حوادث روبرو می‌شود.

طنز و انتقاد اجتماعی

دن کیشوت اثری طنزآمیز است که به نقد جامعهٔ اسپانیا در قرن شانزدهم می‌پردازد. این رمان همچنین به بررسی موضوعاتی مانند خیال‌پردازی، واقعیت و هویت می‌پردازد.

قسمت‌های کوتاهی از متن کتاب

  • «من می‌دانم که بسیاری از مردم هستند که به من می‌گویند که من دیوانه هستم، اما من به آنها اهمیتی نمی‌دهم. من می‌دانم که من درست می‌کنم. من یک شوالیه هستم و وظیفهٔ من دفاع از عدالت و کمک به نیازمندان است.»
  • «… من می‌خواهم دنیا را تغییر دهم. من می‌خواهم آن را به مکانی بهتر تبدیل کنم.»
  • «… رویاها ما را زنده نگه می‌دارند. آنها به ما امید می‌دهند.»

نتیجه

دن کیشوت اثری ماندگار است که در طول قرن‌ها مورد توجه و مطالعهٔ بسیاری از افراد بوده‌است. این رمان (دن کیشوت اثر سروانتس) به زبان‌های بسیاری ترجمه شده‌است و اقتباس‌های سینمایی و تلویزیونی زیادی از آن ساخته شده‌است.

بیشتر بخوانید:


نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *