لوگو انتشارات تسهیلگر
کتاب گیله مرد اثر بزرگ علوی

گیله مرد نام یکی از داستان‌های کوتاه مجموعه داستان‌های گیله مرد نوشته بزرگ علوی است که در سال ۱۳۲۶ منتشر شد. این داستان(گیله مرد اثر بزرگ علوی) یکی از آثار برجسته ادبیات داستانی ایران است . این اثر از سوی بسیاری از منتقدان به عنوان یکی از بهترین داستان‌های کوتاه فارسی شناخته می‌شود.

خلاصه داستان گلیه مرد

داستان گیله مرد در فضایی روستایی در گیلان رخ می‌دهد و روایتگر زندگی مردی روستایی به نام گیله مرد است. این فرد به‌دلیل اعتراض به ظلم و ستم خان منطقه، دستگیر و به فومن فرستاده می‌شود. در طول راه، گیله مرد با دو مأمور همراه می‌شود که یکی از آن‌ها، مردی بلوچ است که خود از ستم خان‌ها رنج دیده است.

گیله مرد مردی قوی‌جثه و خشن است که در برابر ظلم و ستم، مقاومت می‌کند. او پس از دستگیری، همچنان به فکر فرار است و در طول راه، با مرد بلوچ دربارهٔ ظلم و ستم خان‌ها و امنیه‌ها گفتگو می‌کند.

بخشی از متن کتاب

در بخشی از داستان(گیله مرد اثر بزرگ علوی)، گیله مرد به مرد بلوچ می‌گوید:

«من رعیت بودم. از دست خان‌های خودمان خیلی صدمه دیده‌ایم. اما باز رحمت به خان‌ها، از آن‌ها بدتر امنیه‌ها هستند. من خودم مدتی یاغی بودم. به اندازه موهای سرت آدم کشته‌ام. برای این است که امنيه شدم، تا از شر امنيه راحت باشم.»

گیله مرد در نهایت موفق به فرار نمی‌شود و در قهوه‌خانه‌ای در نزدیکی فومن، توسط مأموران کشته می‌شود.

داستان گیله مرد، علاوه بر جنبه‌های داستانی، دارای ارزش‌های اجتماعی و سیاسی نیز هست. این داستان، تصویری از ظلم و ستم خان‌ها و امنیه‌ها در دوره پهلوی اول ارائه می‌دهد و نشان می‌دهد که چگونه مردم تحت ستم، برای رهایی از این ظلم، دست به مبارزه می‌زنند.

گیله مرد یکی از داستان‌های تأثیرگذار در ادبیات داستانی ایران است و از سوی بسیاری از نویسندگان و منتقدان مورد ستایش قرار گرفته است. این داستان، الهام‌بخش بسیاری از آثار ادبی و سینمایی بوده است.

معرفی کوتاه بزرگ علوی؛ نویسنده اثر

سید مجتبی آقابزرگ علوی مشهور به بزرگ علوی، 13 بهمن 1283 در تهران چشم به جهان گشود. او حدود چهار دهه از عمر خود را در آلمان زندگی کرد. علوی را به‌عنوان یکی از پدران داستان‌نویسی در ایران می‌دانند.

از مجموعه آثار وی، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • چمدان
  • چشم‌هایش
  • گلیه مرد
  • ورق‌پاره‌های زندان
  • سالاری‌ها
  • میرزا
  • موریانه

نویسنده تراز اول ایرانی بزرگ علوی، 28 بهمن 1375 در برلین آلمان چشم از جهان فروبست.


نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *