لوگو انتشارات تسهیلگر
ویژگی‌های گوینده کتاب صوتی

ویژگی‌های گوینده کتاب صوتی

در

کتاب‌های صوتی یکی از راه‌های مؤثر برای پیوند دوباره و بیشتر با کتاب و کتابخوانی است. اما آنچه که باعث جذب افراد به این عنصر مؤثر می‌شود نقش راوی کتاب به‌عنوان واسط میان شنونده و نوشته است. در اینجا، به بیان ویژگی‌های گوینده کتاب صوتی پرداخته‌ایم. امیدواریم تسهیلگر کار این عزیزان باشیم.

مهمترین ویژگی‌های گوینده کتاب صوتی

راوی کتاب صوتی باید بتواند با فراز و نشیب لحن خود، شنونده را به گونه‌ای جذب کند که گویی در حال زندگی کردن در تک به تک خطوط کتاب است. برای این کار، راوی باید مهارت‌های زیر را داشته باشد:

مهارت بازیگری

راوی کتاب صوتی باید بتواند عمل را روایت و دیالوگ را با صدای شخصیت‌های مختلف اجرا کند. این کار مستلزم داشتن مهارت‌های بازیگری است. راوی باید بتواند گویش‌های مختلف، شیوه‌های آوازی و تکنیک‌های اجرایی را برای تجسم کامل نقش هر شخصیت و مطابقت با احساسات متغیر داستان استفاده کند.

توانایی کنترل تنفس

تنفس نامناسب حین ضبط کتاب صوتی می‌تواند غیرطبیعی به نظر برسد و توجه شنونده را پرت کند. یک راوی خوب می‌داندکه چگونه بدون دخالت در جریان متن، در میکروفون نفس بکشد. کنترل نفس می‌تواند کمک کند تا راوی صدای ملایم‌تر و دلپذیرتری داشته باشد.

مهارت‌های خواندن عالی

راوی کتاب‌های صوتی باید با جریان متن هماهنگی داشته باشند و آن را روان، طبیعی و دقیق بخوانند. همچنین تلفظ صحیح کلمات مبهم، نام کشورها و اصطلاحات خارجی ضروری است. راوی همیشه باید متن را از قبل بخواند و درباره کلمات ناآشنا تحقیق تا خود را برای بهترین اجرا در زمان ضبط آماده کند.

استقامت صوتی

ضبط یک کتاب صوتی به ساعت‌های طولانی صحبت بدون وقفه با وقفه‌های کمی نیاز دارد. راویان می‌توانند با نوشیدن چای و عسل، گرم کردن و اجتناب از فشارهای صوتی برای کمک به قوی نگه داشتن تارهای صوتی و افزایش استقامت صوتی برای جلسات طولانی ضبط کتاب صوتی هوای تارهای صوتی‌تان را داشته‌باشند.

شنیدن کتاب‌های صوتی

راویان می‌توانند با شنیدن مجموعه‌ای از کتاب‌های صوتی از راویان برجسته یا پیشرو خود را تقویت کرده و تکنیک‌های خواندن آن‌ها را بررسی کنند. مطالعه نحوه تنظیم تنفس و جابه‌ جایی بین صداهای مختلف توسط راوی‌های با تجربه می‌تواند تکنیک‌های خواندن و اجرای راویان را تقویت کند.


نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *